Šachmatų taisyklės ir pradmenys
1. Žaidimo tikslas
Tikslas – duoti varžovui matą, t. y. pulti jo karalių taip, kad šis nebegalėtų išvengti puolimo.
2. Lenta ir figūros
Šachmatų lenta turi 64 langelius – šviesius ir tamsius pakaitomis.
Ji padedama taip, kad dešiniajame apatiniame kampe būtų šviesus langelis.
Kiekvienas žaidėjas turi:
- 1 karalių 👑
- 1 valdovę 👸
- 2 bokštus 🏰
- 2 žirgus 🐴
- 2 rikius ⛪
- 8 pėstininkus ♟️
Figūrų išdėstymas: pirmoje eilėje (nuo krašto) – bokštas, žirgas, rikis, valdovė, karalius, rikis, žirgas, bokštas.
Valdovė visada stovi savo spalvos langelyje (balta – baltame, juoda – juodame).
Šviesios figūros visada pradeda pirmosios.
3. Figūrų ėjimai
Karalius – eina vieną langelį į bet kurią pusę (horizontaliai, vertikaliai ar įstrižai).
Valdovė – eina bet kiek langelių bet kuria kryptimi (horizontaliai, vertikaliai ar įstrižai).
Bokštas – eina bet kiek langelių horizontaliai arba vertikaliai.
Rikis – eina bet kiek langelių įstrižai.
Žirgas – juda „L" formos ėjimu: du langeliai į vieną pusę, vienas – į šoną. Gali peršokti kitas figūras.
Pėstininkas – juda į priekį po vieną langelį (negalima eiti atgal), pirmu ėjimu gali eiti du langelius. Muša tik įstrižai į priekį po vieną langelį.
Svarbu: figūros negali peršokti kitų figūrų (išskyrus žirgą). Negalima mušti savo spalvos figūrų.
4. Specialūs ėjimai
Rokiruotė – karalius juda dviem langeliais bokšto link, o bokštas perkeliamas per karalių į šalį nuo jo.
Rokiruotė leidžiama tik jei:
- nei karalius, nei bokštas dar nebuvo pajudėję;
- tarp jų nėra figūrų;
- karalius nėra šachuojamas ir nepereina per šachuojamą langelį.
Ėmimas „en passant" – kai varžovas pajuda pėstininku dviem langeliais iš pradinės pozicijos, o tavo pėstininkas stovi šalia jo galutinėje pozicijoje, gali jį paimti tarsi jis būtų ėjęs tik vieną langelį. Šis ėjimas galimas tik iškart po varžovo ėjimo.
Pėstininko virsmas – pasiekęs priešingą lentos kraštą (8-ą arba 1-ą eilę), pėstininkas privalo virsti kita figūra: valdove, bokštu, rikiu arba žirgu (dažniausiai – valdove).
5. Šachas ir draudimai
Šachas – kai karalius yra puolamas. Žaidėjas privalo jį išgelbėti vienu iš būdų:
- pajudinti karalių į saugų langelį;
- užstoti šachą kita figūra;
- sumušti šachuojančią figūrą.
Draudžiama: atlikti ėjimą, po kurio tavo karalius lieka arba atsiduria šache.
6. Partijos pabaiga
Matas – karalius yra šachuojamas ir negali išvengti šacho. Laimi tas, kas duoda matą.
Patas – žaidėjas, kurio eilė eiti, neturi nė vieno leistino ėjimo, tačiau jo karalius nėra šachuojamas. Rezultatas – lygiosios.
Lygiosios taip pat skelbiamos, jei:
- abu žaidėjai susitaria dėl lygiųjų;
- liko per mažai figūrų matui (pvz., tik karaliai);
- ta pati padėtis pasikartoja tris kartus;
- atlikta 50 ėjimų be pėstininko ėjimo ar mušimo.
Pralaimėjimas laiku: jei žaidžiama su laikrodžiu ir baigiasi laikas – pralaimima (išskyrus atvejį, kai varžovas neturi pakankamai figūrų matui duoti - tuomet lygiosios).
7. Žaidimo eiga ir strategija
Žaidėjai keičiasi ėjimais paeiliui – po vieną ėjimą.
Palietus savo figūrą, ja privaloma eiti (jei įmanoma).
Palietus varžovo figūrą, ją privaloma mušti (jei įmanoma).
Ėjimas laikomas baigtu, kai figūra paleidžiama ant langelio.
Patarimai pradedantiesiems:
- Saugokite karalių (dažnai verta atlikti rokiruotę partijos pradžioje);
- Kontroliuokite lentos centrą;
- Greitai ir tvarkingai vystykite figūras;
- Planuokite kelis ėjimus į priekį.