1. Žaidimo tikslas

Tikslas – duoti varžovui matą, t. y. pulti jo karalių taip, kad šis nebegalėtų išvengti puolimo.

2. Lenta ir figūros

Šachmatų lenta turi 64 langelius – šviesius ir tamsius pakaitomis.
Ji padedama taip, kad dešiniajame apatiniame kampe būtų šviesus langelis.

Kiekvienas žaidėjas turi:

  • 1 karalių 👑
  • 1 valdovę 👸
  • 2 bokštus 🏰
  • 2 žirgus 🐴
  • 2 rikius ⛪
  • 8 pėstininkus ♟️

Figūrų išdėstymas: pirmoje eilėje (nuo krašto) – bokštas, žirgas, rikis, valdovė, karalius, rikis, žirgas, bokštas.
Valdovė visada stovi savo spalvos langelyje (balta – baltame, juoda – juodame).

Šviesios figūros visada pradeda pirmosios.

3. Figūrų ėjimai

Karalius – eina vieną langelį į bet kurią pusę (horizontaliai, vertikaliai ar įstrižai).

Valdovė – eina bet kiek langelių bet kuria kryptimi (horizontaliai, vertikaliai ar įstrižai).

Bokštas – eina bet kiek langelių horizontaliai arba vertikaliai.

Rikis – eina bet kiek langelių įstrižai.

Žirgas – juda „L" formos ėjimu: du langeliai į vieną pusę, vienas – į šoną. Gali peršokti kitas figūras.

Pėstininkas – juda į priekį po vieną langelį (negalima eiti atgal), pirmu ėjimu gali eiti du langelius. Muša tik įstrižai į priekį po vieną langelį.

Svarbu: figūros negali peršokti kitų figūrų (išskyrus žirgą). Negalima mušti savo spalvos figūrų.

4. Specialūs ėjimai

Rokiruotė – karalius juda dviem langeliais bokšto link, o bokštas perkeliamas per karalių į šalį nuo jo.
Rokiruotė leidžiama tik jei:

  • nei karalius, nei bokštas dar nebuvo pajudėję;
  • tarp jų nėra figūrų;
  • karalius nėra šachuojamas ir nepereina per šachuojamą langelį.

Ėmimas „en passant" – kai varžovas pajuda pėstininku dviem langeliais iš pradinės pozicijos, o tavo pėstininkas stovi šalia jo galutinėje pozicijoje, gali jį paimti tarsi jis būtų ėjęs tik vieną langelį. Šis ėjimas galimas tik iškart po varžovo ėjimo.

Pėstininko virsmas – pasiekęs priešingą lentos kraštą (8-ą arba 1-ą eilę), pėstininkas privalo virsti kita figūra: valdove, bokštu, rikiu arba žirgu (dažniausiai – valdove).

5. Šachas ir draudimai

Šachas – kai karalius yra puolamas. Žaidėjas privalo jį išgelbėti vienu iš būdų:

  • pajudinti karalių į saugų langelį;
  • užstoti šachą kita figūra;
  • sumušti šachuojančią figūrą.

Draudžiama: atlikti ėjimą, po kurio tavo karalius lieka arba atsiduria šache.

6. Partijos pabaiga

Matas – karalius yra šachuojamas ir negali išvengti šacho. Laimi tas, kas duoda matą.

Patas – žaidėjas, kurio eilė eiti, neturi nė vieno leistino ėjimo, tačiau jo karalius nėra šachuojamas. Rezultatas – lygiosios.

Lygiosios taip pat skelbiamos, jei:

  • abu žaidėjai susitaria dėl lygiųjų;
  • liko per mažai figūrų matui (pvz., tik karaliai);
  • ta pati padėtis pasikartoja tris kartus;
  • atlikta 50 ėjimų be pėstininko ėjimo ar mušimo.

Pralaimėjimas laiku: jei žaidžiama su laikrodžiu ir baigiasi laikas – pralaimima (išskyrus atvejį, kai varžovas neturi pakankamai figūrų matui duoti - tuomet lygiosios).

7. Žaidimo eiga ir strategija

Žaidėjai keičiasi ėjimais paeiliui – po vieną ėjimą.

Palietus savo figūrą, ja privaloma eiti (jei įmanoma).

Palietus varžovo figūrą, ją privaloma mušti (jei įmanoma).

Ėjimas laikomas baigtu, kai figūra paleidžiama ant langelio.

Patarimai pradedantiesiems:

  • Saugokite karalių (dažnai verta atlikti rokiruotę partijos pradžioje);
  • Kontroliuokite lentos centrą;
  • Greitai ir tvarkingai vystykite figūras;
  • Planuokite kelis ėjimus į priekį.

Laisvas žaidimas

Praktikuokitės žaisdami patys su savimi

Baltųjų ėjimas

Dienos Galvosūkis

Reitingas: ...
Kraunasi...
Kraunasi dienos galvosūkis...